NASTAVA PRIRODE I BIOLOGIJE NA DALJINU

Organizacija nastave i svih ostalih poslova je najvažnija kako bi nastavni proces funkcionirao i bio učinkovit te kako bi učenici usvojili zadane ishode. Gledajući sada na proteklo vrijeme online nastave, neke stvari su puno jasnije te je sada najbolje vrijeme za samorefleksiju i osvrt. Samoedukacija i spremnost na učenje su bile ključne kompetencije koje su učiteljima omogućile da što prije postave svoju online nastavu na noge, naravno veliku ulogu su imale i digitalne kompetencije koje učitelji otprije posjeduju kao i ostala znanja i vještine učiteljskog posla.

           Naša škola odabrala je platformu Teams za održavanje online nastave što se pokazalo dobrom odlukom osim početnih teškoća koje smo imali. Oformili smo razrede, predmete, zbornicu, razredna vijeća te nam daje mogućnost održavanja videokonferencija, privatnih razgovora i poziva kao i stavljanje dokumenata i kreiranje zadataka.

            Izuzetno je važno dobro postaviti temelje praćenja rada učenika kako biste im mogli dati povratnu informaciju o tome i kako biste sebi olakšali proces formativnog i sumativnog vrednovanja. Naime, za svaki razred vodila sam tablicu u koju sam bilježila prisutnost na satu, predaju zadataka, aktivnost na videokonferencijama, te bodove provedenih kvizova i predaju kvizova. Vođenje svega navedenog za svaki sat omogućilo mi je transparentno sumativno vrednovanje aktivnosti učenika u virtualnoj učionici. Također, sam sve navedene stavke obuhvatila i formativnim vrednovanjem. Alat Padlet se pokazao kao odličan izbor za prikupljanje i vrednovanje učeničkih radova. Svaki zadatak bio je imenovan kao zaseban stupac te su u njega učenici postavljali svoje uratke. Učenicima sam mogla pisati povratne informacije na njihove objave kao i vrednovati njihove radove.

            Izuzetno je važno da učenici budu aktivno uključeni u nastavni proces kako bi njihovo učenje bilo učinkovito pa sam ih nastojala aktivno uključiti kroz razne zadatke kojima su otkrivali i istraživali. Radne listiće sam izrađivala u alatu Sway te su učenici zadane zadatke radili u bilježnicu. Radni listić u alatu Bookwidgets mi je omogućio bodovanje učeničkih odgovora, pisanje povratne informacije te skidanje pdf oblika radnog listića pa su učenici imali uvid u svoje uratke. Kako bi zadaci bili što zanimljiviji i interaktivniji koristila sam alat Genial.ly za izradu interaktivnih slika, „escape“ igara, puzzly, „bord“ igara. Alat Edpuzzle sam iskoristila za obradu video uradaka u koje sam onda unosila zadatke i upute za učenike što mi je poslužilo za obradu gradiva, ali i za ponavljanje. Učenici su izrađivali zadatke u alatu Canva, Bookcreator, Emaze, Story Jumper, Word ili Power Point. Alat Emaze Gallery omogućuje vam da izradite svoju galeriju što je meni poslužilo za postavljanje fotografija i zadataka za učenike koje su rješavali dok su se kretali virtualnom galerijom. Google Poly može odlično poslužiti za umetanje slike kojom se učenici kreću pomičući svoje uređaje (tablet ili mobitel) te imaju dojam da se nalaze u slici, a u nju možete umetnuti druge slike i tekst s uputama ili zadacima. Kako biste učenike uključili u vršnjačko vrednovanje, na Padletu im možete omogućiti da komentiraju i vrednuju radove svojih kolega iz razreda.

            Vjerojatno se pitate kako provjeriti usvojenost ishoda kod učenika. Alati koji su se pokazali najboljima u tu svrhu su Bookwidgets, Testmoz i Socrative. Ponajviše samo koristila Bookwidgets zbog velikog izbora vrste zadataka i mogućnosti postavljanja pitanja otvorenog tipa koja se mogu ručno vrednovati. Također, postoji vremensko ograničenje kviza što u nekoj mjeri može spriječiti prepisivanje i traženje odgovora u literaturi. Prilikom ispravljanja učenicima za svaki odgovor možete ostaviti komentar i ručno bodovati te im dati na uvid u pdf obliku. Usmeno ispitivanje učenika putem videokonferencije je svakako jedan od oblika objektivnog i realnog vrednovanja, ali isto tako znamo da su neki učenici izuzetno snalažljivi kada je u pitanju odgovaranje.

            Zaključila bih kako online nastava zahtijeva više dodatnog rada u pripremanju materijala, davanju povratnih informacija, komunikaciji, osmišljavanju zadataka, motiviranju učenika za rad i sudjelovanje te praćenje učenika osobito ako ste razrednik. Razrednici imaju dodatan posao komunikacije s učenicima, stručnim suradnicima i roditeljima te je razrednik osoba koja je kanal za sve dionike. Navedeno je dio njihova uobičajenog posla, ali komunikacija u online okruženju je neopisivo teža i zahtjevnija. Učitelji su uložili izuzetan trud kako bi online nastava bila što bolja i kvalitetnija te je i nama učiteljima i učenicima bilo potrebno određeno vrijeme kako bismo naučili raditi u takvom okruženju. Kako se nastavna godina bliži kraju potrebno je napraviti samorefleksiju i osvrt na prošlo razdoblje te izvući postupke, metode i alate koji su se pokazali najboljima jer to je najbolji put ka cjeloživotnom učenju.

            Primjere tablica, zadataka, kvizova, radnih listića, igara, videolekcija i uputa za korištenje alata za učenike i učitelje možete pogledati na poveznici ili skenirajući QR kod. https://bit.ly/onlinematerijalibiologijapriroda

Melita Povalec, prof.

Dobrodošli prvašići! 2021

Raspored zvona