GLOBAL SCIENCE OPERA (GSO) – Znanost i umjetnost, spoznaja i kreativnost na jednom mjestu

Već treću godinu zaredom, učenici Osnovne škole Frana Galovića, uz vodstvo učiteljica, Sanje Minarik i Jasne Levanić-Rogić, sudjeluju u zanimljivom projektu Global Science Opere, kojega ću vam s veseljem predstaviti.

Global Science Opera je organizacija koja je utemeljena 2014. godine  na Sveučilišnom fakultetu Stord  u Norveškoj. Okuplja znanstvene i umjetničke institucije, škole, sveučilišta sa svih naseljenih kontinenata. Započela je sa svojim  radom kao suradnjom  nekoliko međunarodnih projekata, institucija i volonterskih mreža: projektom CREAT-IT Europske komisije, projektom Globalne ruke na svemir (GHOU)programom za obuku nastavnika u Galileu (GTTP), a danas okuplja znanstvene i umjetničke institucije iz preko  38 zemalja svijeta.

Glavna inicijativa ove važne organizacije je  povezivanje znanosti i umjetnosti, koja je počela  2014. godine, radom na projektu ˝Skylight˝, a glavni su zadatci na projektu bili:

  • napisati znanstvenu operu na način da se s djecom i mladima u školama kreativno pristupi istraživanju znanosti i umjetnosti, surađujući sa Sveučilištem Stord
  • stvoriti globalnu mrežu učitelja  prirodoslovlja
  • osmisliti učenje na daljinu temeljem uporabe  ICT-a

Učenici koji su sudjelovali u stvaranju opere  mogli su komunicirati s profesorima iz svih zemalja, skladatelji s fizičarima, učitelji prirodnih znanosti s učiteljima glazbe i opernim pedagozima, a svi sudionici mogli su međusobno  učiti i istraživati određenu i odabranu temu prema demokratskim načelima poštovanja i prijateljstva koja  Global Science Opera voli nazivati srcem ove velike zajednice.

Godine 2016. GSO će postati vodeća inicijativa projekta Europske komisije „ Razvijanje privlačne znanstvene učionice (CREATIONS)˝ i nastavljaju s projektima Ghost Particles, Moon village i nama važnim projektom One ocean jer smo se i mi  2018. godine uključili u taj projekt, kao jedini partneri iz Hrvatske.

 Što i znači rad na Global Science Operi i kako ona nastaje?

Nakon odabira teme koju mogu predlagati svi sudionici, kreće znanstveno istraživački rad. Tako smo mi u projektu One ocean, projektu koji ima za glavni cilj probuditi ekološku svijest svih stanovnika Zemlje i poticati jačanje zajedništva u svijetu u problematici zaštite okoliša, dobili temu Otapanje ledenjaka. Za sve zainteresirane učenike u razrednoj nastavi, osobito za one koji pohađaju eko skupinu ili se vole kreativno umjetnički izražavati, organizirali smo predavanja i radionice na temu globalnog zatopljenje. Predavanja im je priredila profesorica biologije iz naše škole, uz pomoć učenika eko grupe. Na ovaj je način uspostavljena suradnja viših i nižih razreda, a stariji su učenici uživali u zajedničkom radu i poučavanju mlađih. Učenici koji su pripremali predavanja u svakom su trenutku imali podršku znanstvenika i profesora u mreži GSO-a koji su im slali materijale za učenje i istraživanje, prigodne video materijale koje su iskoristili za pripremu sadržaja i aktivnosti  našim mlađim učenicima. Kada smo prikupili dovoljno znanstvenih spoznaja o temi globalnog zatopljenja i otapanja ledenjaka i zadovoljili svoju znatiželju započeo je kreativni dio posla. Našim mlađim učenicima itekako zanimljiv, izazovan i zabavan. Svaka zemlja koja sudjeluje u stvaranju opere ima potpunu slobodu u izboru načina na koji će se kreativno izraziti: hoće li to biti izložba likovnih radova, recitacija, ples, igrokaz, izrada animiranog  filma, digitalna animacija izbor je svake zemlje. U tome i jest  najveće bogatstvo Global Science Opere: kreativnost,  izražena na različite načine. Ograničeno je jedino trajanje priloga, a to je do 2 minute po zemlji.

Naši učenici, uz našu podršku i poticaj, odlučili su se na stvaranje pjesme i snimanje glazbenog spota. Zajednički smo osmišljavali tekst naše pjesme, uglazbili je i snimili glazbeni videospot, uz pomoć roditelja-snimatelja. U osmišljavanju naše točke uključila se i likovna skupina naše škole, izradivši nam panoe i osmislivši scenografiju. Našu pjesmu nazvali  smo Eko teme, a evo i teksta:

EKO TEME

Zašto da i zašto ne trebaju nam eko teme.

Koga briga ili nije, sunce zemlju jače grije.

Svijetu ovom divim se, volim ga najviše.

Sunčanja više nema, ako nemaš UV krema,

globalno je zatopljenje mnoge donijelo probleme.

Kiše padaju jake, ledenjaka sve je manje,

razina se mora diže, pijavice sve su bliže,

hej, hej, hej,hej – hej hej!

Ova, vrlo jednostavno ispričana priča o problemu globalnog zatopljenja i otapanja ledenjaka, nastala je  temeljem učenja i istraživanja, uz pomoć starijih učenika naše škole, njihovih profesora i uz podršku mreže znanstvenika koji djeluju u Global Science Operi. Nakon što smo napravili i poslali svoj uradak u GSO, oni tada stvaraju znanstvenu operu, objedinjavanjem svih radova. U cijelu priču znanstvene opere One ocean uvode nas norveška djeca koja se javljaju između scena i povezuju cijelu priču u jedinstvenu cjelinu. Ukratko ću vam ispričati priču. Djeca odlaze s roditeljima djedu i baki, koji žive uz more i tu se susreću s različitim vrstama zagađenja oceana, npr. uginule ribe koje su pojele komadiće plastike. Nakon razgovora djece o zagađenju, slijedi uradak zemlje kojoj je zadatak prikazati problem izumiranja riba u oceanu. Ili, npr., djecu na plaži uhvati snažno nevrijeme i tada se pojavljuje uradak zemlje koja je prikazala posljedice klimatskih promjena, kao što su česti uragani i pijavice. I na kraju, određenog datuma, u dogovoreno vrijeme, kreće live streaming, prijenos opere uživo. Jako smo napeto iščekivali taj dan i prijenos gledali zajedno s roditeljima, u knjižnici škole. Cijela se opera može pogledati na poveznici: https://youtu.be/sJUwzstTmJ8.

Ono što možemo potvrditi jest da su naši učenici uživali u tom cijelom procesu zajedničkog stvaranja, ali isto tako su uživali u krajnjem uratku, gledajući cijelu operu. Imali su priliku vidjeti djecu  s drugih kontinenata, koja su izgledom različita od njih, a opet ih je povezala zajednička tema i zajednički rad na operi. Čuli su i različite jezike, jer su se zemlje trudile napraviti scenu na materinjem jeziku. Ovaj rad je i  veliko bogatstvo za nas učitelje, jer smo se međusobno povezali s predmetnom nastavom, s  učiteljima iz drugih zemalja, uključili smo u rad i  roditelje naših učenika, kao i lokalnu zajednicu, prikazavši glazbeni spot na raznim događanjima u naselju.

Sljedeće godine, učenici su i dalje željeli sudjelovati u ovom projektu. 2019. godine na isti smo način obradili zadanu temu Gravitacija, a uradak se može vidjeti na sljedećoj poveznici: https://youtu.be/Dxd3-Kzprwk. Evo i teksta naše pjesme:

Gravitacija

Što bi to bilo?

što se zbilo?

Jabuka je pala ravno ispod stabla.

Privlači je zemlja koja silu ima

u masi se krije

i nikad se ne mijenja.

Gravitacija ,

privlačna  je sila dvaju tijela

kad je ne bi bilo –

plutalo bi sve do stropa put neba.

Zašto je Newton toliko važan?

Čak i Albert, čuveni Einstein?

Fizičari važni oni su bili,

odgovore mnoge su dali o toj sili.

Ove godine tema znanstvene opere je Energija u svim svojim obnovljivim oblicima. I opet su naši daroviti i talentirani učenici dobili priliku  proučavati i istraživati temu koja ih zanima, aktivno učiti, a zatim se kreativno izraziti. Ili svojim znanjem usmjeriti naše učenike-plesače što  bi plesnim pokretima i plesnim improvizacijama trebalo prikazati. Odlučili za plesni prikaz teme Energija vjetra i vjetrenjače i s veseljem smo očekivali premijeru opere, koja je bila 20. studenog 2020. u 14:00 sati. Budući da je rad s darovitim učenicima dio Erasmus + KA1 projekta naše škole, Jednaki u različitosti, uključivanjem u ovaj projekt ostvarili smo i dio ciljeva iz projektne prijave, kao što su internacionalizacija škole, uključivanje u međunarodne projekte s temom darovitosti učenika i poticanje i podrška darovitih učenika u razvijanju njihovih potencijala u području interesa.

Dobrodošli prvašići! 2021

Raspored zvona