Učiteljica razredne nastave, Sanja Minarik, sudjelovala je na strukturiranom tečaju od 20. do 24.siječnja 2020.godine u Helsinkiju u organizaciji Anatolia Eğitim ve Danışmanlık .
CILJEVI TEČAJA: steći teorijska znanja o važnosti inteligentnih igara u obrazovnom procesu, upoznati metode i tehnike igranja inteligentnih igara u nastavi, steći znanja o inteligenciji i načinima razvijanja kognitivnih vještina, provesti praktične vježbe razvijanja kreativnog razmišljanja, upoznati se s vrstama inteligentnih igara: geometrijsko-mehaničke, strateške, memorijske,grupne, steći teorijska znanja o vještinama koje se razvijaju igranjem igara, provesti praktični rad-igranje svih vrsta igara, razmijeniti iskustava sudionika na temu kako poboljšati obrazovni sustav i nastavni proces, osmisliti nastavni sat korištenjem umnih i inteligentnih igara u procesu učenja, razgledati znamenitosti grada, provesti refleksiju i evaluaciju tečaja i podijeliti potvrde o sudjelovanju.
1.dan
– igre upoznavanja sudionika (Poljska, Španjolska, Grčka, Hrvatska)
– predstavljanje organizacija iz kojih dolazimo (učitelji razredne nastave, odgajatelji, ravnatelji, učitelji Tjelesne i zdravstvene kulture, učitelji Povijesti, učitelji Engleskog jezika)
– prezentacija koju je održala voditeljica tečaja Selin Baran:
- finski obrazovni sustav-predstavljanje obrazovnog razvojnog plana, školskog kurikuluma i značajki odgojno-obrazovnog sustava Finske:
Glavna značajka finskog obrazovnog sustava jest JEDNAKOST. Jednake mogućnosti za sve. Sve su škole javne, iste po načinu rada i pristupa djeci, jedina je razlika što su neke stare, a neke nove. Djeca se upisuju u školu koja im je najbliža prema mjestu stanovanja, ne postoji mogućnost biranja škole. Žele li roditelji upisati dijete u drugu školu, moraju preseliti. U isti odjel ide dijete premijera, imigrant, dijete siromašnih roditelja i dijete uspješnih poduzetnika. Zašto žele jednakost i jednake uvjete za sve? Lijepo nam je to objašnjeno: ako dijete od samog početka svoga odrastanja uči i provodi školske dane, surađuje, komunicira s djecom iz različitih obiteljskih, socio-ekonomskih prilika, odrast će u osobu koja će cijeniti svoje prijatelje s kojima je odrastao, koliko god da su različiti. Školstvo je besplatno: roditelji biraju žele li digitalne ili tiskane udžbenike, javni prijevoz je besplatan, školski pribor, obroci u školi, izleti. Tijekom ovih nekoliko dana provedenih u Helsinkiju, imala sam priliku vidjeti velik broj učenika mlađeg uzrasta kako sa svojim učiteljicama tramvajem odlaze na klizanje, hokej, posjećuju gradsku knjižnicu.
Sve škole imaju isti nacionalni kurikulum koji traje 10 godina, ali
veliku slobodu imaju u stvaranju svog školskog kurikuluma za jednu školsku
godinu. Djeca kreću u školu s navršenih 7 godina. Školska godina im traje 190
dana, a učenici u školi borave od 3 do 7 školskih sati, ovisno o uzrastu. Nakon
obavezne nastave, škole nude velik broj izvannastavnih programa i gotovo 90%
učenika s veseljem sudjeluje u njima. Kad ih pitate kako to da su tako
uspješni, a tako kasno kreću sa školovanjem i radni dan im je kratak, kažu da
se drže onoga MANJE JE VIŠE. Druga čarobna riječ školskog sustava je
POVJERENJE. Apsolutno povjerenje u učitelja i njegove kompetencije. Učitelj se
dokazuje u prvih 5 godina svoga rada, prije toga ne može dobiti stalni radni
odnos. Pitali smo ih ima li “veza” pri zapošljavanju. Začuđeni
pitanjem rekli su kako je jedina privilegija znaš li nekoga u školi ta da ti javi
kad je intervju za posao. Učitelji koriste inovativne metode poučavanja u
kojima je učenik u središtu (student
centered education), pri čemu se najviše koriste informalne metode poučavanja.
Glavna metoda jest IGRA, ali ona inteligentna, svrsishodna, umna igra. Najviše se “igraju”, uče i stiču
vještine – igrajući se. Uz objašnjenje kako su toliko kratko vremena djeca, da
im se to ne smije uskraćivati. Igre su pomno birane, zovu ih inteligentne, umne igre i povezane su s
kurikulom. Zadaću pišu desetak minuta, ne svakog dana i to u školi. Svo ostalo
vrijeme je vrijeme za druženje s vršnjacima i miran obiteljski život. Imaju
ocjene i testove, ali niti jedna loša ocjena ne utječe na njihovo daljnje
školovanje, upis u srednju školu ili na fakultet. Loša ocjena odraz je trenutne
situacije, a ne nešto što će obilježiti učenika za to polugodište ili školsku
godinu.
U školama veliku pažnju posvećuju razvoju
vještina. Stoga u školama kuhaju, šiju, pile, buše, sviraju, pjevaju, slikaju. Osim
toga, jačaju non-cognitive skills- memoriju,
koncentraciju, strpljenje, upornost. Veliku pažnju posvećuju učenju jezika. Uz
finski i švedski, učenici već od 3.razreda mogu učiti engleski, španjolski,
francuski, ruski. Zanimljivo je što većina škola nastavu stranog jezika izvodi
s pola razreda, tako da na satu imaju maksimalno 12 učenika.
Ono što im je izuzetno važno jest da NITI JEDNO DIJETE “NE IZGUBE” u sustavu. Pod time misle da je njihov neuspjeh ako dijete ne iskoristi sve svoje mogućnosti i napusti školovanje. To nikako ne dozvoljavaju, nude tom djetetu i cijeloj obitelji podršku i pomoć.
Evo još jedne zanimljivosti finskog obrazovnog sustava: primijetili su da su na PISA testovima “pali” u pismenosti. Odmah su potražili uzroke, pronašli ih u velikom broju imigranata koji ne znaju dovoljno dobro finski. Odmah su reagirali, pojačali rad s njima i u jednoj godini su riješili problem. Sad su opet pri vrhu.
Finska je zemlja najsretnijih ljudi. Čudno za zemlju u kojoj je dan tijekom zime svega 3 sata, ljeti se od svjetlosti ne može spavati, udaljenosti između kuća izvan grada su ogromne…kako je to moguće? U Helsinkiju nismo vidjeli papirić na ulicama, niti jednu pretrpanu kantu za smeće, niti jednu pošaranu fasadu.
2. dan predavanja i radionice
- Načini i savjeti kako inteligentne igre integrirati u kurikulum
- Kreiranje ˝student centered ˝ učionice uz pomoć igranja igara
- Implementacija inteligentnih igara u nastavni proces i rad u razredu
- Osmišljavanje nastavnog sata utemeljenog na igranju inteligentnih igara – rad u skupinama
3. dan – studijsko putovanje – posjet školi Tallinna 21.Kool u Tallinnu, Estonija
4. dan – predavanja i radionice na teme:
- Tehnike jačanja vještina
- Tehnike za poticanje kreativnog mišljenja
- Najnoviji trendovi u obrazovanju
- Prezentacija rada u skupinama na temu osmišljavanja nastavnog sata
5.dan – studijsko putovanje- posjet osnovnoj školi u gradu Vantaa- Simonkallion Koulu
Detaljniji dnevnik aktivnosti možete pročitati i pogledati na linkovima: https://carnet-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/melita_matan_skole_hr/Edsz05GjjBBGru2y_GfMqBQBMK8PWiEYQjuH0x3APBvzaw?e=J8igia