KIDAMO – Erasmus + KA1 – „Increase Your Students’ Motivation With Intelligence Games“ u Helsinkiju, Finska

Učiteljica razredne nastave, Sanja Minarik, sudjelovala je na strukturiranom tečaju od 20. do 24.siječnja 2020.godine u Helsinkiju u organizaciji Anatolia Eğitim ve Danışmanlık .

CILJEVI  TEČAJA:  steći teorijska znanja o važnosti inteligentnih igara u obrazovnom procesu, upoznati metode i tehnike  igranja inteligentnih igara u nastavi, steći znanja o inteligenciji i načinima razvijanja kognitivnih vještina, provesti praktične vježbe razvijanja kreativnog razmišljanja, upoznati se s vrstama inteligentnih igara: geometrijsko-mehaničke, strateške, memorijske,grupne, steći teorijska znanja o vještinama koje se razvijaju igranjem igara, provesti praktični rad-igranje svih vrsta igara, razmijeniti  iskustava sudionika na temu kako poboljšati obrazovni sustav i nastavni proces, osmisliti  nastavni sat korištenjem umnih i inteligentnih igara u procesu učenja, razgledati  znamenitosti grada, provesti refleksiju i evaluaciju  tečaja i podijeliti potvrde o sudjelovanju.

1.dan

igre upoznavanja sudionika (Poljska, Španjolska, Grčka, Hrvatska)

predstavljanje organizacija iz kojih dolazimo (učitelji razredne nastave, odgajatelji, ravnatelji, učitelji Tjelesne i zdravstvene kulture, učitelji Povijesti, učitelji Engleskog jezika)

– prezentacija koju je održala voditeljica tečaja Selin Baran:

  • finski obrazovni sustav-predstavljanje obrazovnog razvojnog plana, školskog kurikuluma i značajki odgojno-obrazovnog sustava Finske:

Glavna značajka finskog obrazovnog sustava jest JEDNAKOST. Jednake mogućnosti za sve. Sve su škole javne, iste po načinu rada i pristupa djeci, jedina je razlika što su neke stare, a neke nove. Djeca se upisuju u školu koja im je najbliža prema mjestu stanovanja, ne postoji mogućnost biranja škole. Žele li roditelji upisati dijete u drugu školu, moraju preseliti. U isti odjel ide dijete premijera, imigrant, dijete siromašnih roditelja i dijete uspješnih poduzetnika. Zašto žele jednakost i jednake uvjete za sve? Lijepo nam je to objašnjeno: ako dijete od samog početka svoga odrastanja uči i provodi školske dane, surađuje, komunicira s djecom iz različitih obiteljskih, socio-ekonomskih prilika, odrast će u osobu koja će cijeniti svoje prijatelje s kojima je odrastao, koliko god da su različiti. Školstvo je besplatno: roditelji biraju žele li digitalne ili tiskane udžbenike, javni prijevoz je besplatan, školski pribor, obroci u školi, izleti. Tijekom ovih nekoliko dana provedenih u Helsinkiju, imala sam priliku vidjeti velik broj učenika mlađeg uzrasta  kako sa svojim učiteljicama tramvajem odlaze na klizanje, hokej, posjećuju gradsku knjižnicu.

Sve škole imaju isti nacionalni kurikulum koji traje 10 godina, ali veliku slobodu imaju u stvaranju svog školskog kurikuluma za jednu školsku godinu. Djeca kreću u školu s navršenih 7 godina. Školska godina im traje 190 dana, a učenici u školi borave od 3 do 7 školskih sati, ovisno o uzrastu. Nakon obavezne nastave, škole nude velik broj izvannastavnih programa i gotovo 90% učenika s veseljem sudjeluje u njima. Kad ih pitate kako to da su tako uspješni, a tako kasno kreću sa školovanjem i radni dan im je kratak, kažu da se drže onoga MANJE JE VIŠE. Druga čarobna riječ školskog sustava je POVJERENJE. Apsolutno povjerenje u učitelja i njegove kompetencije. Učitelj se dokazuje u prvih 5 godina svoga rada, prije toga ne može dobiti stalni radni odnos. Pitali smo ih ima li “veza” pri zapošljavanju. Začuđeni pitanjem rekli su kako je jedina privilegija znaš li nekoga u školi ta da ti javi kad je intervju za posao. Učitelji koriste inovativne metode poučavanja u kojima je učenik u središtu  (student centered education), pri čemu se najviše koriste informalne metode poučavanja. Glavna metoda jest IGRA, ali ona inteligentna, svrsishodna, umna igra.  Najviše se “igraju”, uče i stiču vještine – igrajući se. Uz objašnjenje kako su toliko kratko vremena djeca, da im se to ne smije uskraćivati. Igre su pomno birane, zovu ih inteligentne, umne igre i povezane su s kurikulom. Zadaću pišu desetak minuta, ne svakog dana i to u školi. Svo ostalo vrijeme je vrijeme za druženje s vršnjacima i miran obiteljski život. Imaju ocjene i testove, ali niti jedna loša ocjena ne utječe na njihovo daljnje školovanje, upis u srednju školu ili na fakultet. Loša ocjena odraz je trenutne situacije, a ne nešto što će obilježiti učenika za to polugodište ili školsku godinu.
U školama veliku pažnju posvećuju razvoju vještina. Stoga u školama kuhaju, šiju, pile, buše, sviraju, pjevaju, slikaju. Osim toga, jačaju non-cognitive skills- memoriju, koncentraciju, strpljenje, upornost. Veliku pažnju posvećuju učenju jezika. Uz finski i švedski, učenici već od 3.razreda mogu učiti engleski, španjolski, francuski, ruski. Zanimljivo je što većina škola nastavu stranog jezika izvodi s pola razreda, tako da na satu imaju maksimalno 12 učenika.

Ono što im je izuzetno važno jest da NITI JEDNO DIJETE “NE IZGUBE” u sustavu. Pod time misle da je njihov neuspjeh ako dijete ne iskoristi sve svoje mogućnosti i napusti školovanje. To nikako ne dozvoljavaju, nude tom djetetu i cijeloj obitelji podršku i pomoć.
Evo još jedne zanimljivosti finskog obrazovnog sustava:  primijetili su da su na PISA testovima “pali” u pismenosti. Odmah su potražili uzroke, pronašli ih u velikom broju imigranata koji ne znaju dovoljno dobro finski. Odmah su reagirali, pojačali rad s njima i u jednoj godini su riješili problem. Sad su opet pri vrhu.
Finska je zemlja najsretnijih ljudi. Čudno za zemlju u kojoj je dan tijekom zime svega 3 sata, ljeti se od svjetlosti ne može spavati, udaljenosti između kuća izvan grada su ogromne…kako je to moguće? U Helsinkiju nismo vidjeli papirić na ulicama, niti jednu pretrpanu kantu za smeće, niti jednu pošaranu fasadu.

2. dan predavanja i radionice

  • Načini i savjeti kako inteligentne igre integrirati u kurikulum
  • Kreiranje  ˝student centered ˝ učionice uz pomoć igranja igara
  • Implementacija inteligentnih igara u nastavni proces i rad u  razredu
  • Osmišljavanje nastavnog sata utemeljenog na igranju inteligentnih  igara – rad u skupinama

3. dan – studijsko putovanje – posjet školi  Tallinna 21.Kool  u Tallinnu, Estonija

4. dan – predavanja i radionice na teme:

  • Tehnike jačanja vještina
  • Tehnike za poticanje kreativnog mišljenja
  • Najnoviji trendovi u obrazovanju
  • Prezentacija rada u skupinama na temu osmišljavanja nastavnog sata

5.dan – studijsko putovanje- posjet osnovnoj školi u gradu Vantaa- Simonkallion Koulu

Detaljniji dnevnik aktivnosti možete pročitati i pogledati na linkovima: https://carnet-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/melita_matan_skole_hr/Edsz05GjjBBGru2y_GfMqBQBMK8PWiEYQjuH0x3APBvzaw?e=J8igia

https://carnet-my.sharepoint.com/:p:/g/personal/melita_matan_skole_hr/Ec3hBMhq_79KuhgarRo7OAABw4-mEkmnJoMjs4fIcMfd9g?e=32rkwC

Dobrodošli prvašići! 2021

Raspored zvona